Göteborg – Kiel. Båten gungade långt ute i de piskande havet likt en vagga och det dånade eftersom vi hade fått en hytt nära fören. Vi var på väg från Göteborg till Kiel. Vinden hade mojnat när färjan lade till i Kiel i Tyskland. Det var i mitten av april för några år sedan och vi närmade oss vårvärmen ju sydligare vi körde på  autobahn ( tysklands motorväg) ner mot Basel  i Schweiz. Vi hittade först ett hotell i Mulhausen. Vi tog en promenad sent på kvällen och njöt av att både se och känna dofterna av utspruckna löv, blommande körsbärsträd syrener och tulpaner. Milslångt kunde vi se den vackra landsbygden. Rummet var kallt på natten eftersom dom stängt av värmen och vi frös men frossan förmildrades när vi åt en god frukost på morgonen innan vi fortsatte mot Bernst.

Det slog lock i öronen då vi körde genom Belchen tunneln i Schweiz – landet som får en att tänka på choklad, klockor, ostar, flerspråkighet, speciella kläder, renhet samt alper. Vi åkte snabbt igenom 10 tunnlar och såg mellan varven både vita och svartrasiga kor som kommit ut i det frodiga vårgräset på åkrarna. Att det var 12 mil kvar till  Genève gjorde inget eftersom det var så vackert att se tusentals vitsippor utmed vägkanten och några vinodlingar utmed fälten. Möttes av spårvagnar, tivolin, motorcyklar samt hundratals båtar som gungade lite lätt i genèvesjön när vi körde in i staden.

Chamonix. Vi tog en promenad i en park men fortsatte ganska så snart mot Chamonix och Mont blanch i Frankrike . Det var ganska så brant att köra upp mot Chamonix och det var inte lätt att hitta ett hotell där precis där något rum var ledigt eftersom de mesta hotellen var fullbelagda. Vi hittade till slut ett Best Western med stor balkong med utsikt mot Mont Blanch.

http://bestwestern.worldexecutive.com/locations/france/chamonix/4071.html På kvällen blev  det god middag och kvällspromenad bland väldigt mycket folk som mestadels var alpiner. Minns att jag campat i början av 80 talet i Chamonix. Då grillade vi sent på kvällen och betraktade det mäktiga Mont Blanch. Minns även att vi gick upp till en glaciär där det plötsligt kom 3 stora lösa sankt bernhardshundar rätt emot oss vilka först verkade ilskna men visade sig vara hur snälla som helst.

”Se det snöar”. Det var inte kul att kika ut på morgonen från hotellrummet  och inse att det snöade för fullt och var så dimmigt att det inte gick att se Mont Blanch. Såg uppifrån fönstret i hotellet hur det rök från skorstenar i husen nedanför. Kändes underbart iallfall att ta ett varmt bad, tvätta och torka håret, sminka sig  innan vi gick ner till frukosten.

Milano nästa! Men först upp till Mont Blanch tunneln. Det snöade kraftigt och det var tur att det inte var så mycket trafik. I Italien så regnade det för fullt på vissa ställen och det var skönt att vi hittade ett bra hotell ”Hotell Nasco” inne i milano.http://www.hotelnascomilano.it/
Vi tog en promenadI och gick in i ett  matvaruhus där det fanns mycket frukt och grönt. Smakade bra med en god middag på kvällen på hotellets lilla restaurang.

Solen sken när vi tittade ut från hotellrummets fönster på morgonen innan vi gick till frukostrummet. Två mycket trevliga frukostvärdinnor visade oss fram till frukostbordet där det serverade ägg, ost, skinka, sallad, mysli, italienskt bröd  ja allt möjligt. Vi lämnade hotellet för att hitta en parkering så vi kunde kika mer i Milano. Det var inte lätt att förstå hur parkeringssystemet funkade men en vänlig man hjälpte oss.

Vilka fina kläder många män hade på sig i Milano. Blev faktiskt väldigt förvånad när man kunde se även att en del gick i ulsterliknande plagg.

Medelhavets Ventimigila i italien! Underbart att kunna sitta och kika ut mot medelhavet från Suite Hotel Kaly.

Rummet vi hyrde hade vardagsrum med köksavdelning, sovrum, badrum samt balkong med utsikt mot medelhavet. Vi stannade några dagar till i Italien innan vi besökte Monaco, Nice och styrde sedan kosan mot…

St Tropez. Det var mycket trafik dit. Vi valde istället att åka småvägar utmed havet en del mil efter Nice men det hjäpte inte. Vägen var slingrig, det var högt men bedårande vackert. När vi kom fram till St Tropez så regnade det för fullt. Vi hittade ett hotell där det var en stor palm utanför hotellrummets fönster. Det skulle vara värme i rummet men visades sig istället vara iskallt. Det var så fuktigt i rummet att nästa alla våra kläder blev skrynkliga och det är ju inte kul. Vi lämnade det hotellet dagen efter och hittade ett annat hotell ”Iou Gagnard” som var perfekt. Mysigt varmt rum med badkar i badrum som gick i gula färger. Om man ville så kunde man sitta ute i den franska vackra trädgården. Det var nära att gå in till centrum och äta en god middag och sen shoppa. Det började störtregna på kvällen så vi gick tillbaka till hotellet. Badade och såg sen på tv där dom pratade om att en storm som kunde påverka att palmerna kunde rasa eftersom dom var angripna av små kryp som börjat gnaga i palmerna.

Nästa dag var det strålande väder och det var rena sommarvärmen. Vi åt frukost nära havet och gick sen till marknaden där det fanns hur mycket fint som helst. Kläder, mat, smink, blommor, tavlor och mycket mer. De flesta som besöker St Tropez missar säkert inte den populära marknaden. Jag pratade med ett par från London som tagit flyget till Cannes och sen buss till St Tropez. Dom hade även denna vår varit i Vancouver i Kanada och Alaska. Lät så härligt.

Ligger en borg på ett berg i stan som vi gick upp till. Uppe i berget kunde man se var Brigitte Bardot bor utmed en vik vid havet. Valmon blommade för fullt och det var så vackert att se alla stenhusen i smala gränder som går i olika gula nyanser. St Tropez är en stänkande doft av tropisk elegans, böljande palmer, kluckande havskanter och vikar, guldskimrande stenhus och vindpinande träd.
Vädret verkar ändra sig väldigt ofta i St Tropex.

La Route Napoleon och Castellane. Vi stannade några dagar i St Tropez för att åka vidare mot Paris. Vi hade kommit  fel väg nära Grasse och körde upp mot ett högt berg i provance dvs La Route Napoleon. Det var stupväg och nästan nollgradigt. Vi hittade ett hotell

http://www.provence.guideweb.com/hotel/ma-petite-auberge/ uppe i Castellane  och fick en rum på andra våningen. Det knarrade i trappan när vi skulle gå upp med bagaget liksom sängarna. Det var lite problem att låsa dörren. Medans vi försökte hitta lösningen så kikade en man ut från rummet bredvid och vi trodde först det var ett spöke. Hotellgästen slängde igen dörren och hjälpte inte oss precis. Hotellet skulle vara perfekt att sitta och skriva en deckare i. Middagen på kvällen var helt underbar. Kalvkotlett med grönsaker, sallad, ris samt glass till dessert. Castellos hemsida

Nästa dag följer vi La rote Napåleon och kör mot Digne, Sisteron, Gap, Corps, La Mure och ner mot dalsänkan i huvudstaden Grenoble där man kan se bergskedjan Belledonne och den vackra floden Isère. http://www.grenoble.fr

Paris. Ca 20 mil innan Paris sover vi över på ett hotell där vi åt kyckling, blomkål och grönsaker. När vi körde dagen efter mot Paris så tyckte jag många hade småbilar och att en del roade sig med sicksackkörning på motorvägen. Ca 7 mil innan Paris såg jag skylten Fontainbleau.  Väl inne i Paris så hittade vi hotell ”companille” och där fanns parkeringsdäck. På kvällen promuenerade vi utmed floden Seine som rinner genom Paris och gick sedan över en liten bro till Notre Dam. Det var 17 grade varmt ute och det blommade för fullt. Det fanns många butiker utmed floden Seine som sålde saker och ting som handlade om Paris. Vi kom in på en smal gränd där det fanns flera kaffer och små mysiga butiker. Stod några och slängde ner kaffekoppar och tallrikar och det hördes minsann. Kanske var det för att locka in kunder till handeln ja vem vet. Det natten sov jag som en stock och även om rummet var nästan i minsta lagret så var det gott att sova även om vi nästan fick krypa igenom våra packningar.

Eifeltornet. Med raska steg efter en god frukostbuffè anordnad av en värdinna med vänlig attityd så styrde vi promenaden mot Eifeltornet vid Champ De Mars. Det var mycket folk och en lång kö innan vi åkte längst upp. Det blåste som bara den och håret flög när vi tog kort halvvägs. Vilken vidunderlig utsikt det var längst upp. Man kunde gå runt och se hela Paris från alla håll och kanter. Efter Eifeltornet åt vi god lunch och gick sedan till Champs-Èlysèes och köpte presenter. Vi gick sedan in i en parfymaffär. Sen tog vi tunnelbanan till Bastille och gick sedan till hotellet. Nästa dag tog vi tunnelbanan in till operan och gick sedan till lay Fayette. Povade hattar, klänningar och snygga skor med klackar. Otroligt lyxigt. Vill snart till Paris igen. Tog tunnelbanan sedan till Notre Damm och tog sedan en båtur i Seine  och tog många bilder med kameran.

Versailles Efter några dagar i Paris så körde vi mot Versailles. Det var väldigt vackert men mycket varmt och mycket folk när vi kom dit. Satt efter slottbesöket i en park med underbara blommor och åt en god lunch.

Brussel Efter Versailles körde vi 30 mil mot Brussel och det var 20 grader varmt ute.

Haarlem Holland. Vi hittade ett motell inte så långt från Haarlem. Åt en frukost där det fanns ägg, bröd, chokladströssel, äggröra,skinka, ost, och bröd. Vi körde sen mot Haarlem och parkerade bilen i ett parkeringshus. Vi skulle leta efter ett hotell men hamnade i en marknad där det även skulle firas en blomsterfestival. Det fanns tivolin och mycket annat.Vi åkte mot Zandfort am see men alla hotell var upptagana. Vände tillbaka mot Alkmar och hittade hotell Golden Tulop.
Sverige är populärt hos holländare. De längtar efter  frisk luft och skogar som de saknar och lugnet som dom kan hitta i naturen.
Vi åkte återigen till Zandvoort am see  och tog en långpromenad utmed havet. Pratade med en kvinna om eb och flod. Jag berättade för henne att jag höll på att dras med i havet när jag var liten just i Zandvoort an see. Hon sa att det är många som försvinner varje år i havet (40 st) eftersom det är svårt att rädda någon där det är ebb och flod.Det finns en livräddningsenhet ungefär samma som i TV serien Baywatch.

Vi stannade några dagar i Holland och besökte även Keukenhof.

Eftersom vi hade tid att passa med färjan från Kiel till Göteborg så åkte vi på kvällen från Holland.  När vi kom till Osnabruck i Tyskland  gällde det att hitta rätt motorväg A1 (=E37) mot Hamburg. Det var väldigt tung trafik med köer med långtradare.  Vid 1 tiden på natten hittade vi ett motell några mil innan hamburg. Innan vi tog färgan från Kiel till Göteborg så handlade vi i och det var 24 grader varmt ute.