Vi hade tur med tågresan(SJ) till Malmö från Göteborg med tanke på strejken. Undrar hur långvarig strejken blir?

4juni01

Det var varmt och soligt då vi kom till Malmö. Satte oss på en uteservering och tog en lunch.

4juni07

Checkade in på  Grand Hotell Garden.

4juni010

Gick och kollade i flera affärer och sen tog vi en rejäl promenad till Malmö största park Pildammsparken. På ett ställe verkade det som det var ett gratis utegym.
Man kunde träna armar och göra repövningar bl a.
Jag vågade mig iallafall inte upp

4juni014

4juni016

Vi gick sen till stortorget och gick in till restaurang och cafè Gustav Adolf.

Var trevligt inrett vilket gav en varm välkomnande mysig stämning efter den långa kvällspromenaden. Jag intog stekt rödspätta med remouladsås. Till dessert jordgubbar med glass med någon krispigt god vit choklad spetsad  i toppen.

4juni020

4juni021

4juni022

4juni0274juni024

Frukosten på morgonen på Grand Hotell garden var också en riktig höjdare. Vackert blomsterarrangemang i toppen på frukosotbordet som var uppbyggt i flera etage fyllda med läckerheter. Inte nog med det utan det var också väldigt trevliga leende frukostvärdar vilket bidrog till en lugn avslappnad morgonstämning.

4juni028

4juni029

Efter frukosten blev det snabba steg till centralstationen för att fixa bussbiljetter till Köpenhamn. Gällde också att fixa biljetter  tillbaka via buss på kvällen till Malmö senare på kvällen.  Tog även ut danska pengar i forex. Sen snabba steg till stortorget där vi skulle hoppa på bussen. Hade tänkt att skriva lite under bussfärden till Köpenhamn men bussen guppade som bara den. Bussen stannade iallafall till att börja med bredvid en annan buss där det stod biogasbuss. Det är ju klimatsmart. När vi var på väg över Öresundsbron så såg jag flygplan i horisonten som startat från Köpenhamns internationella flygplats Kastrups.

4juni035  4juni038

I Köpenhamn är det puls må ja då säga. Mycket turister och ”dejlig” energi. Mycket affärer att titta in i.

4juni047

4juni049

4juni054

Vi skulle gå till Nyhavn och gick förbi de femstjärniga Hotellet D`angleterre

Utanför ingången stod många människor och väntade på någon. Gick förbi några som satt med kameror (Papparissi) och frågade om det var någon särskild kändis som skulle komma ut från hotellet. Trodde inte mina öron då dom sa att ”Aerosmith” bodde i hotellet. Herregud! Älskar ju deras låt ”I Dont Want To Miss A Thing”. Minns när jag var i Lillooet i Kanada och blev öppbjuden av en indian i pubben. Han ville att jag skulle få välja en låt i jukeboxen som vi skulle dansa till. Blev glad att ”I Dont Want To Miss A Thing”  På väggen fanns en stor spegel så jag och indianen kunde se varandra när vi dansade till den goa låten som han också gillade.

”Aerosmith” ska uppträda i Horsens Köpenhamn den 6 juni. Synd att jag inte var kvar i Köpenhamn.

4juni057

Snart var vi framme i Nyhavn. Ett underbart ställe med många uteserveringar,  mullrande ljud från båtarna och dofterna av smörrebröd.

4juni058

4juni063

Vi beställde Fich Fillet With remoulade and lemon.

4juni120

Om vi hade velat sitta inne i restaurangen så såg det så här vackert ut.

4juni071

Efter Nyhavn så gick vi till ”Den lille Havfrue” (The Little Mermaid)

4juni96

4juni44

4juni47

Sen blev det Tivoli

4juni123

4juni127

Sen buss tillbaka till Malmö på kvällen.

Dagen efter innan vi skulle ta tåget tillbaka till Göteborg så gick vi och kollade.

4juni1334juni95

Då var vi tillbaka på tåget från Malmö till Göteborg efter mycket nya positiva intryck.