Idag tog jag en förmiddagspromenad till Röda Sten. Det blåste friskt och solen tittade fram bakom molnen. Plötsligt dök ett stort segelfartyg upp på älven – svartvitt med tre master och en vacker flagga i blått, vitt och rött.

Det var Belem, det franska barkfartyget från 1896, på väg ut från Göteborgs hamn. Klockan var 10.12 när hon passerade. Jag hann fånga både skeppet och stunden på bild – en oväntad höjdpunkt under en helt vanlig söndag.

 Kort om Belem

  • Byggd: 1896 i Nantes, Frankrike

  • Typ: Tremastad bark

  • Längd: 58 m (över 65 m med bogspröt)

  • Ursprung: Lastfartyg för kakao och rom

  • Senare användning: Skolfartyg, museifartyg och ambassadör

  • Seglar fortfarande!

  • Läs mer

Vågar Belem ge sig ut i storm?

Ja – Belem klarar hårt väder, men hon ger sig inte frivilligt ut i storm.

 Därför:

  • Hon är byggd 1896 i stål och har ett starkt skrov som tål tuffa förhållanden.

  • Som tremastad bark är hon stabil i sjön – men väldigt beroende av segelsättning och besättningens skicklighet.

  • Hon har i dag modern säkerhetsutrustning och motor som komplement, vilket gör henne säkrare än på 1800-talet.

 Vid storm:

  • Kaptenen undviker att segla ut om en storm varnas.

  • Om en storm plötsligt uppstår till havs, revade segel (dvs. minska segelytan) och noggrann styrning hjälper henne hantera det.

  • Fartyget kan också gå för motor i skyddad riktning om segling är för riskabelt.

Förresten – trots namnet har ett barkfartyg inget med trädets bark att göra. Det är bara ett gammalt ord för en viss sorts segelfartyg med tre eller fler master, där den sista masten har ett snedsegel.