Flög med airberlin.com från Landvetter flygplats till Berlin i onsdags förmiddag och kom tillbaka till Göteborg sent igårkväll. Så tjusigt det var att flyga över Berlin sent på kvällen och se alla vackra ljus som var tända. Till det en kopp kaffe och snacks som airberlin bjöd på. Underbart!
Det var min dotter som överraskade mig och sa att hon beställt flyg och hotell till Berlin så vi kunde se världens mest berömda julmarknader. Klart att jag tackade ja 🙂

Flygresan tog knappt 1 timma och därefter tog vi en buss till kurfürstendamm. Hotellet låg ganska så nära där. Tåg gick väldigt ofta alldeles utanför. Tur att hotellet var ljudisolerat. Det enda som hördes var som lite lätt svagt sommarvind när tåget dundrade förbi. I huset mittemot satt en parabol längst upp som svajade i vinden. Två fåglar stod trots det ståndaktigt kvar.
DB Bahn Tyskland hette ett av tågen. Hur var frukosten? Underbar. Även om det var mycket folk så fanns ingen stress så långt ögat kunde nå. Lugnt och avslappnat kunde man intaga det bästa av det bästa. Goda ostar,ägg, köttbullar, olika sorters skinkor. knaprig musli, frallor, pannkakor med sirap, juice och mycket annat gott. Perfekt varmt kaffe också. Man kunde välja mellan starkt och lite mildare.  Fanns skärmar på två väggar så man kunde se nyheterna och vädret.

berlin178

berlin121

berlin122

Samma dag som vi landat i Tysklands metropolitan så gick vi till en  julmarknad inte så långt från hotellet.

berlin107

berlin109

berlin111

berlin112

berlin13

Sen gick vi till det lyxiga Kaufhaus des Westens

berlin106

berlin104

Kunde inte motstå att gå in i Fassbender & Rauschs som är den största chokladfabriken i världen. Har aldrig sett något liknande.

berlin61

berlin53

berlin55

berlin58

På kvällen åt vi på en restaurang som kom till 1938. Gamla takbjälkar bidrog till den trevliga miljön. Gott att sitta inne i värmen och ruska bort det strilande regnet i decembermörkret. Jag hade valt en nästan rykande varm wienersnitzel, potatis och sallad. Det var mycket skratt och prat till tonerna av de glirrande glasen och porslinen som diskades.

berlin60

Nästa dag var det dags att ta tunnelbanan till Julmarknaden Gendarmenmarkt.

berlin75

berlin79

berlin77

berlin50

På kvällen åt vi på Hard Rock. Första låten som spelades när vi satt oss vid bordet var A-Ha. Take on me. Ja åren går.

berlin152

En dag gick vi till den kända gatan Fasanenstrasse som korsar Kurfürstendamm.

berlin141

berlin147

berlin150

berlin146

I Berlin finns det mycket gott att titta på ;.)

berlin162

berlin163

berlin166

berlin167

berlin2

berlin98berlin3

berlin99

Något som som också är fantastiskt fint att titta på är att gå in i Käte Wohfahrt. Så mycket fina julsaker har jag aldrig sett tidigare. Det bästa av det bästa.

Flotta modehus

berlin193berlin176

berlin196

berlin197

berlin199

berlin200

Dagen då vi skulle flyga tillbaka till Göteborg hade vi god tid att titta på mycket. Planet skulle gå 21.35 så vi började förmiddagen med att ta tunnelbanan till Alexanderplatz

berlin128

Gick vägen mot DDR museumet. På vänster sida finns ett pariserhjul som vi åkte sen inne i julmarknadsplatsen.

berlin129

Var mycket att titta på och mycket att tänka på. Vi lever i nuet som vilar på det förflutnas grund. En grund som är viktig att aldrig glömma hur det var för dom som inte fick lämna DDR.

berlin181

Det började blåsa på men vi gick ombord i hjulet. Tur att det gick att sitta inne med stängda dörrar.

berlin22

berlin15

berlin29

Enorma kastvindar skakade i hjulet. Klart man var skraj. När vi äntligen kom ner så kom en blixt, åsksmällar och hagel.

berlin138

Efter det innan vi skulle ta oss till flyget så besökte vi branderburg tor.

berlin38

berlin40

Ja så var man hemma i Göteborg igen efter fyra underbara dagar innan jul i Berlin. Vill åka dit igen.
Önskar alla en fin söndagskväll så här innan julafton på onsdag.