Seasons of Bridget

En blogg av Brigitte Ranniger

Dag: 2 juni, 2013

Kroppen behöver slappna av. Börja Meditera.

Kroppen behöver slappna av. Våra tankar styr reaktioner i olika nervbanor. Tänk på något som du vet oroar dig. Identifiera vad du känner i kroppen. Om du ofta oroar dig och känner av dessa känslor i kroppen så har du lättare att meditera. Meditera betyder att du fokuserar dina tankar på något som gör dig lugn och harmonisk.  Kopplingen mellan tanke och känsla behöver tränas så att det blir en harmonisk fokusering. En fin upplevelse finns lagrar dels i minnet och dels i kroppens känselbanor. Din positiva upplevelse kan du repetera om och om igen. Att skapa ett inre rum inom sig med positiva tankar ger också upplevelser som går att återuppleva flera gånger.

För att komma i kontakt med upplevelser som vi vill repetera då är det bra att börja träna våra sinnen.

Steg 1. Tag en promenad. Titta dig omkring och iaktta omgivningen. Titta på träden, bladen, husen och se hur vädret är. När du kommer hem så sätt dig på en stol. Tag ett djupt andetag med stängd mun, håll andan och släpp ut luften sakta med halvöppen mun. Andas lugnt och försök i ditt minne få fram det du såg under promenaden.

Steg 2.  Tag en promenad. Iaktta det du ser. Lyssna. Kan du höra dina steg, vinden, fåglar, prassel av löv, dina andetag? Meditera när du kommer hem och tag fram det du såg och hörde i din minnesbank under promenaden.

Steg 3.  Tag en promenad. Iaktta, lyssna och känn dofter. Kan du känna på doften vilket väder det är? Lukta på dina händer, dina kläder, växter, blommor. Försök under promenaden minnas hur din favoritparfym luktar, nybakat bröd och nyslaget gräs. Träna i din minnesbank att få fram olika dofter som du känt tidigare. Meditera när du kommer hem och tag fram det du såg, hörde och kände dofter av under promenaden.

Steg 4. Tag en promenad. Iaktta, lyssna, lukta och känn smaker. Om du hittar något ätbart under promenaden som tex bär eller frukter så smaka och känn efter. Försök minnas hur sött, salt, surt och beskt smakar. Meditera när du kommer hem och tag fram det du såg, hörde, kände dofter och smaker av under promenaden .

Steg 5. Tag en promenad. Iaktta, lyssna, lukta, känn smaker  och känn med dina händer på olika saker i naturen. Det kan vara blad, växter, träd och blommor. Känn formen och konturen. Känn på din hud i ditt ansikte  och dina händer. Försök minnas när du gett någon en kram eller fått en kram av. Känn efter hur det kändes.

Börja med steg 1  första veckan och fortsätt sen med de andra stegen när du känner för det.

Lycka till!

Beautifully flowers

 

azaleadalen11

 

azaleadalen4

 

azaleadalen10

 

azaleadalen5

 

azaleadalen13

 

azaleadalen8

 

azaleadalen14

Good morning to you all

Härligt att jag ha varit och ofta är på platser där energierna känns bra. Bilden under är tagen då jag satt utmed stilla havet i Beacon Hill Park i  Victoria på Vancouver Island i Kanada 2008. Ett ställe – full of live.

 

2juni1

 

Härligt att jag har mycket positiva minnen från staden Victoria så då kan ju vem som helst förstå att jag vill dit igen :-). Första gången jag var där var när vi bilade dit från Los Angeles upp till Kanada utmed stilla havet 2001.

Återigen tillbaka till 2008. Jag ville till varje pris åka till Kanada här från Göteborg och helst då i början av augusti. Anledningen var att jag ville träffa indianerna igen i Lillooet som ligger ca 20 mil öster om Vancouver. Eftersom jag hade varit där själv i 2 månader 2005 så längtade jag tillbaka. Ville också se om laxen hittat upp genom fraser river från stilla havet upp till Lillooet där dom var födda och skulle leka.

Det var underbart att landa i Vancouver igen och hämta hyrbil. Vi körde först mot Squamish vilket kunde slutat illa. Hade inte beräknat att det var så mycket vägarbete inför vinter OS 2010 som skulle vara i Whistler. Precis när vi hade kört förbi ett ställe innan Squamish så rasar delar ev ett berg förmodligen p g a av sprängning för att bredda vägen inför OS. Som tur var så skadades ingen. Däremot så fattade jag att vi inte kunde efter besöket i Lillooet vända tillbaka mot Vancouver. Man fick ta en annan väg istället mot Hope från Lillooet och sen mot Vancover ca 20 mil.

Minns också väldigt tydligt indianernas ängslan 2005 då det fått förfrågningar att någon ville bygga en stor resort på deras mark ganska så nära Lillooet inför OS. Minns också hur indianerna satt och vaktade dygnet runt så att ingen skulle kunna förverkliga sin dröm om en resort på ett revir för örnarna. Anledningen till att indianerna reagerade så inför planer på att någon ville bygga en resort var att det fanns en samlingsplats för örnar där. Örnar betyder mycket för indianerna och även för andra som bor i närheten av Squamish. Indianerna i Lillooet lever på laxen. När laxen lekt i lillooet så dör dom och hamnar till slut nära Squamish där alla örnar som väl är  äter upp dom förruttnade laxarna. Minns när jag lämnade Lillooet i början av oktober 2005. Minns stanken av den döda laxen i floden innan Squamish. Så därför är det väldigt viktigt att örnarna har kvar sitt revir.

När vi körde mot Lillooet från Pemberton 2008 så blev jag väldigt rörd när jag såg att indianerna fortfarande satt och vaktade. Fick tårar och längtade att få krama dom.

När man kommer in i mitten av  lillooet så möts man av en sten som är grön Jade. Jade utvinns till vackra lite mystisk ädelstenar. En symbol för lycka och välgång.

 

Have a great day